
Pengguna menerima halaman profil peribadi di mana mereka boleh pos blog, gambar, muzik, video dan soal selidik yang pengguna lain boleh menjawab. Selain itu, pengguna boleh menambah orang lain sebagai kawan dan menghantar mesej mereka, dan mengemaskini profil peribadi mereka untuk memberitahu rakan-rakan tentang diri mereka. Bebo adalah sangat serupa dengan laman rangkaian sosial lain, terutamanya Facebook.
Bebo diasaskan oleh Michael Birch dan Xochi Birch isterinya pada bulan Januari 2005 di rumah mereka di San Francisco.Laman ini telah dibeli oleh AOL pada 13 MAC 2008 pada harga $ 850,000,000, dengan kepentingan digabungkan Birch 70% menghasilkan keuntungan sebanyak $ 595.000.000 dari perjanjian itu. Walau bagaimanapun, pengasas dan eksekutif Bebo telah menyatakan bahawa matlamat akhir mereka telah menjual kepada syarikat yang lebih besar, kerana mereka juga sedar ketidakstabilan platform tapak. Ramai mencadangkan bahawa AOL terlebih bayar untuk Bebo, terutamanya sebagai pengiklanan mengalami kemerosotan akibat krisis kewangan. Tambahan pula AOL adalah tidak sanggup untuk melabur dan terus membangunkan Bebo supaya ia dapat kekal berdaya saing dengan Facebook.
Pada April 2010, AOL mengumumkan ia telah merancang untuk menjual atau menutup Bebo, dengan jualan yang siap pada 17 jun,pada 2010 Kriteria Capital Partners untuk membeli dengan jumlah satu yang tidak didedahkan mungkin di bawah $ 10000000.
BBC berkata bahawa pembelian AOL Bebo adalah "salah satu tawaran yang paling teruk yang pernah dibuat dalam era dotcom",
Setiap pengguna Bebo menerima profil, yang mesti termasuk dua modul khusus:seksyen komen di mana pengguna lain boleh meninggalkan mesej, dan senarai rakan-rakan pengguna. Pengguna boleh memilih dari modul banyak lagi untuk menambah. Secara lalai, apabila akaun dicipta profil peribadi, yang menghadkan akses kepada rakan-rakan yang khusus ditambah. Pengguna boleh memilih "Profil Awam" pilihan supaya profil masih akan menjadi dilihat oleh mana-mana ahli lain.Profil mungkin boleh diperibadikan oleh template reka bentuk satu yang latar belakang profil pengguna, dikenali sebagai kulit. Profil mungkin termasuk kuiz yang menawarkan pelbagai pilihan, pemilihan untuk rakan-rakan mereka untuk mengundi dan mengulas mengenai, album foto yang membolehkan pengguna untuk memuat naik nombor tanpa had imej dengan had maksimum 96 peratus album, blog dengan bahagian komen, senarai band yang pengguna adalah peminat, senarai kumpulan pengguna "Peti Video" boleh ditambah, sama ada dikaitkan dari YouTube, naik secara terus ke pelayan Bebo melalui Motionbox atau disalin dari laman Bebo Media Kandungan Pembekal.
Pengguna boleh melihat perubahan baru-baru ini rakan-rakan telah dibuat kepada laman web peribadi mereka dari menu "Home". Perubahan ini boleh termasuk upload foto, flashboxes dikemaskini. Update Seorang rakan Facebook, Twitter, Flickr, dan perkhidmatan lain juga boleh dilihat,. Laman web ini mempunyai beberapa tetapan privasi, di mana pengguna boleh mengawal yang barangan dari profil mereka muncul pada mereka dan halaman lifestream rakan-rakan mereka
Bebo melancarkan versi mudah alih pada awal tahun 2006, membuat pengguna Bebo akses dari peranti mudah alih Pada tahun 2007, tapak mudah alih telah dikemaskini untuk dipadankan dengan reka bentuk dan ciri-ciri laman penuh.
Pada tahun 2009, Bebo mengeluarkan satu aplikasi percuma di App Store, membiarkan pengguna melawat Bebo pada iPhone dan iPod Touch bawah AOL. Pada bulan April 2011, app Bebo dikeluarkan daripada App Store dan kini dalam peringkat yang direka semula dan dikemas kini. Versi baru dijadualkan untuk pelancaran semula pada tahun 2011.
Pada 22 Februari, 2007, Pengarang Bebo. Pada seksyen ini laman web, penulis boleh upload bab buku-buku mereka dan juga mendapatkan mereka dikaji dengan modul tertentu. Pada masa ini, Tiada modul untuk memaparkan buku-buku pada halaman profil sebagai ada untuk Pancaragam dan Kumpulan.
Pengguna boleh log masuk dan / atau membuat akaun Bebo menggunakan akaun Facebook mereka yang sedia ada (menggunakan perkhidmatan yang dipanggil Facebook Connect), akaun AIM (AOL Instant Messenger), dan beberapa perkhidmatan lain Pihak Ketiga. AIM dimasukkan kerana Bebo telah dibeli oleh AOL dan memiliki AIM.
Sebuah perkhidmatan baru yang dipanggil Bebo Chat, telah dilancarkan dengan kemas kini beberapa yang lain pada tahun 2011, yang membolehkan pengguna untuk berbual dengan pengguna lain. menggunakan plugin chat Meebo, tetapi dengan penjenamaan Bebo. Pengguna juga boleh mengemas kini mereka 'Sambil' dan menunjukkan status ketersediaan mereka, serta mempunyai akses kepada pautan lain ke laman Bebo, dan tawaran istimewa. Ia juga menyediakan pautan bagi pengguna untuk melawat laman peminat Bebo di Facebook, di mana mereka boleh 'Seperti' halaman mereka dan menerima kemas kini.
[Sunting] Sistem Bebo
Bebo dikenali untuk menjalankan pada pelayan menjalankan Sistem Operasi Resin sambil membuat penggunaan sistem Pangkalan Data Oracle. Adalah dianggarkan bahawa Bebo mempunyai tempat antara 5000 dan 8000 Phantom4 pelayan disediakan oleh Sistem Rackable dan mempunyai lebih 100TB ruang cakera merentasi semua pelayan mereka.
[Sunting] Terbuka Media Platform
Diumumkan pada November 13, 2007, Platform Terbuka Bebo Media adalah satu platform untuk syarikat-syarikat untuk mengedarkan kandungan kepada masyarakat Bebo. Pembekal kandungan boleh membawa pemain media mereka Bebo, dan mengwangkan pengiklanan di dalamnya. Setiap pembekal kandungan mempunyai halaman khusus direka untuk video yang mempamerkan apa-apa kandungan video Adobe Flash di bahagian atas profil. Rangkaian Ramai yang mendaftar untuk perkhidmatan ini, termasuk CBS, Sky, Ustream.tv, BBC dan Last.fm.
[Sunting] permohonan platform Terbuka
Bebo menyertai OpenSocial, satu set API biasa untuk membina aplikasi sosial di seluruh web. Ia mengumumkan rancangan untuk platform pemaju dan berkata ia akan membuat pengumuman platform lagi. Platform Permohonan Terbuka Bebo telah dilancarkan pada awal bulan Disember 2007 dengan hanya lebih lima puluh permohonan dan kini menjadi tuan rumah kepada beratus-ratus.
Ramai ahli tidak suka aplikasi baru yang diwujudkan dengan profil dan meminta Bebo untuk menghapuskan mereka. [16] Salah satu aduan utama telah menjadikan ia mudah bagi pemaju aplikasi untuk menyediakan satu cara untuk ahli-ahli untuk menghantar jemputan kepada semua rakan-rakan mereka di Bebo dan banyak aplikasi menggalakkan pengguna untuk berbuat demikian. Satu pengundian telah diadakan pada halaman pemaju Bebo dan mempunyai majoriti terhadap aplikasi. [17]
[Sunting] Privasi dan keselamatan
Bebo menawarkan tiga tahap privasi: awam, swasta dan swasta sepenuhnya. Profil awam boleh dilihat oleh mana-mana pengguna, kecuali bahawa profil pengguna yang lebih muda daripada enam belas tahun dilihat hanya dengan log masuk pengguna. Profil persendirian hanya dilihat oleh rakan-rakan dan ahli-ahli mereka mana-mana sekolah atau kolej mereka telah menyertai. Sepenuhnya profil peribadi adalah orang-orang yang telah tidak menyertai mana-mana sekolah dan sebagainya hanya kawan langsung mereka boleh melihat profil mereka. Jika pengguna memilih pilihan 'Awam', mereka juga boleh menetapkan had umur yang boleh menghubungi mereka. Had umur tidak terpakai kepada kawan-kawan langsung. Bebo juga membolehkan pengguna untuk menetapkan gambar mereka ke swasta, kawan jadi hanya boleh melihat mereka dan boleh menghentikan orang lain daripada meniru mereka juga. Kebanyakan pengguna tidak suka tetapan privasi Bebo dan maklum balas kepada Bebo telah diberitahu untuk mengemaskini ia untuk tetapan seperti Facebook.
Sila Kongsi Artikel Ini Dengan Kawan2 Anda,Berkongsi Itu Indah!!! Klik Butang Dibawah.