
StumbleUpon diasaskan pada bulan November 2001 oleh Garrett Camp, Geoff Smith, Justin LaFrance dan Eric Boyd semasa di sekolah pasca-siswazah Garrett di Calgary, Kanada. Idea mewujudkan sebuah syarikat yang telah ditubuhkan sebelum kandungan: lima atau enam idea-idea untuk produk, StumbleUpon telah dipilih. Garrett menerangkan dalam temubual BBC masa untuk beliau di mana beliau merasakan syarikat itu telah benar-benar diambil kira: "Apabila kita meninggal setengah tanda juta (pengguna berdaftar), ia seolah-olah lebih nyata"
Populariti perisian menarik Lembah Silikon pelabur Brad O'Neill mengambil notis syarikat dan membantu dengan bergerak ke San Francisco, serta membawa masuk seterusnya penjanaan dana berjumlah $ 1.2 juta daripada pelabur malaikat yang lain termasuk Ram Shriram (Google) , Mitch Kapor (Mozilla Foundation), Modal Pusingan Pertama, dan Ron Conway. Garrett Camp dan Geoff Smith kini tinggal di San Francisco, mana StumbleUpon beribu pejabat.
StumbleUpon telah dimiliki oleh eBay dari Mei 2007, apabila ia telah diperolehi untuk $ 75000000 sehingga April 2009, apabila Garrett Camp, Geoff Smith dan beberapa pelabur membeli ia kembali.StumbleUpon adalah kini satu web bebas, pelabur-bersandarkan permulaan sekali sekali lagi, dengan pejabat-pejabat di San Francisco dan New York.
Pada September 2012, StumbleUpon mengeluarkan kemas kini untuk app IOS yang membawa ciri baru "StumbleDNA," yang agregat kandungan yang disyorkan untuk anda, tren kandungan serta seksyen di mana anda boleh melihat aktiviti sambungan StumbleUpon anda. Pada September 25, 2012, StumbleUpon mengeluarkan satu reka bentuk semula laman webnya dalam beta, dan diperluaskan kepada semua pengguna pada 24 Oktober.
Pada 13 Disember, 2006, StumbleUpon melancarkan laman StumbleVideo mereka pada http://video.stumbleupon.com/. Tapak baru membolehkan pengguna tanpa toolbar "tersandung" melalui semua video yang pengguna toolbar telah diserahkan dan kadar mereka menggunakan antara muka Ajax. Tapak kini agregat video dari CollegeHumor, Dailymotion, FunnyOrDie, Google, Metacafe, MySpace, YouTube dan YouTube.
StumbleUpon melancarkan versi StumbleVideo untuk pelayar Internet Web Channel yang berjalan di atas konsol Wii pada 12 Februari, 2007. Ini versi StumbleVideo dioptimumkan untuk resolusi skrin kecil Wii dan menawarkan fungsi yang serupa dengan versi asal.
Pada bulan April 2007, StumbleUpon melancarkan perkhidmatan StumbleThru, membenarkan pengguna toolbar untuk tersandung dalam laman web seperti YouTube, Bawang, Public Broadcasting Service dan Wikipedia. Menurut pengumuman ciri, StumbleUpon rancangan untuk menambah laman web tambahan pada masa hadapan.
Jun 13, 2010, laman web yang menggunakan StumbleThru termasuk BBC.com, Blogger, Break.com, CNN.com, Collegehumor, Flickr.com, FunnyorDie.com, Howstuffworks.com, HuffingtonPost.com, Metacafe.com, Pbs.org , PhysOrg, Rolling Stone, Scientific American, Bawang tersebut, Wikipedia, Wired.com, Wordpress, dan YouTube.
Pada bulan Mac 2009, StumbleUpon melancarkan Su.pr, perkhidmatan memendekkan URL. Ia digunakan terutamanya untuk menghubungkan kepada status dan kemas kini Twitter dan Facebook. Perkhidmatan ini adalah sama dengan yang daripada bit.ly dan TinyURL. Dari Mac hingga Mei 2009, perkhidmatan su.pr adalah hanya disediakan untuk orang-orang yang telah menerima kod jemputan, tetapi ia kini boleh didapati untuk semua pengguna StumbleUpon.
Pada Mei 2007, StumbleUpon telah dibeli oleh eBay. Laporan awal menunjukkan bahawa syarikat itu juga dalam perbincangan dengan Google dan AOL sebelum pengumuman eBay.Pada September 2008 eBay diupah Deutsche Bank untuk cuba untuk menjual StumbleUpon lagi.Pada April 13, 2009, pengasas Garrett Camp dan Geoff Smith dan pelabur-pelabur lain termasuk Ram Shriram membeli syarikat.
Sila Kongsi Artikel Ini Dengan Kawan2 Anda,Berkongsi Itu Indah!!! Klik Butang Dibawah.